Tapahtumakalenteri

« Helmikuu 2012 »
M T K T P L S
5 30 31 1 2 3 4 5
6 6 7 8 9 10 11 12
7 13 14 15 16 17 18 19
8 20 21 22 23 24 25 26
9 27 28 29 1 2 3 4

Tulevat ottelut

11.2.2012 12:00
NST Future b-tytöt - Hatsina Ottelupaikka » 11.2.2012 14:00
A-pojat - Classic Ottelupaikka »

Pelatut ottelut

31.1.2012 18:30
TPS - Miehet5 - 5 » 29.1.2012 18:30
Indians - A-pojat9 - 8 »

Katastrofi

Share |

Lauantai 27.2.2010 klo 10:57 - Antti O. Arponen


Jos kauden aikana 13 kotiottelusta ei voita kuin yhden niin sarjapaikkaa ei ansaitse. NST:n miesten 12 sarjapisteen saalis 26 ottelussa ei riittänyt.

Liigapaikan säilyttämiseen oli tietysti kaikki mahdollisuudet. Pääseminen karsintaan oli omissa käsissä OLS-pelin 65. minuutille asti, mutta tällä kaudella oikein mikään ei vaan onnistunut.

Katseet on käännettävä tulevaisuuteen. Nyt jos koskaan Etelä-Karjalassa tarvitaan seurojen yhteistyötä ja yhteishenkeä. Etelä-Karjala tarvitsee miesten liigajoukkueen ja maakunta myös ansaitsee sen.

Yksityiskohdista on tässä vaiheessa turha puhua, kun ei tiedä NST:n miesten ajatuksia jatkon suhteen. Muutama liigatason peluri varmaan lähtee liigaseuroihin. Kysyjiä on. Kenenkään ei ikänsä takia tarvitse lopettaa, mutta liigavuosien jälkeen motivoituminen ykkösdivisioonaan voi olla monelle hankalaa.

Paljon riippuu Jarkko Rantalan suunnitelmista. Motivoiko ykkösdivari? Nuorten MM-kisat kiinnostavat varmasti lähivuosien suunnitelmissa enemmän. Mitä tekee ensi kaudella Simo Ruuskanen?

NST:n, Barbaarien ja PoNoVon kannattaisi pikaisesti sopia yhteistyöstä. Barbaarit tosin saattaa hajota kokonaan. Imatran seurojen kanssa on myös syytä olla väleissä. Imatra ei saa joukkuetta liigatasolle, joten lupaavimpien junnujen on järkevää pelata NST:ssä, vaikka ykkösdivaria.

Ennenkin on pudottu, ja ennenkin on noustu. Jos runkopelaajat pysyvät Lappeenrannassa, niin paluu liigaan jo vuoden kuluttua on mahdollinen. Tietysti jos 5-6 parasta lähtee muualle, silloin tulee välivuosi.

Miesten putoaminen oli katastrofi. Loukkaantumisille ei voi mitään, niitä tulee. Näin jälkeenpäin varmaan Aki Seppälän lopettaminen viime keväänä oli korvaamaton takaisku.

Käydään läpi miesten liigajoukkue mies mieheltä. Positiivista asiaa ei ole paljon kerrottavaksi.

ARTO VAINIKAINEN, 24 ottelua, tehot 18+9=27, plus/miinus - 8. Oli lähes edellisten kausien tasolla, mutta kehitys pysähtyi. Josban miehiä ensi syksynä?

TONI KOKKONEN, 17 ottelua, tehot 15+12=27, plus/miinus - 4. Tuli Barbaarien divariporukasta ja osoitti taitojen riittävän hyvin liigaan. Loukkaantumisten takia yhdeksän peliä katsomossa. Toivottavasti pysyy Lappeenrannassa.

VILLE AAPRO, 25 ottelua, tehot 12+15=27, plus/miinus - 17. Jaksanut raataa kaudesta toiseen. Toivottavasti jaksaa vielä lähteä nostamaan NST:tä takaisin liigaan.

ILARI HEIKKINEN, 25 ottelua, tehot 13+9=22, plus/miinus - 11. Liigan tehokkaimpia puolustajia. Kyselijöitä on varmaan monesta liigaseurasta.

LASSE KOSONEN, 22 ottelua, tehot 8+10=18, plus/miinus - 10.  Ikänsä puolesta (28-v.) voisi toki pelata vielä kauan (perjantaina Josban joukkueessa maaleja iski 34-vuotias Kosonen), mutta riittääkö motivaatio hankalien loukkaantumisten jälkeen?

JANNE LOUHELAINEN, 13 ottelua, tehot 11+6=17, plus/miinus - 4. Tuli kesken kauden, mutta oli selkeä vahvistus. Ovet kiinni moneen liigaseuraan, mutta villi veikkaus ensi kaudesta: Josba! Tai sitten NST:ssä divaria?

TOMMI MÄKELÄ, 26 ottelua, tehot 13+1=14, plus/miinus - 2. Hieno tulokaskausi. NST:n uuden nousun tärkeimpiä tekijöitä. Plus/miinuksissa paras yli kymmenen peliä pelannut.

RISTO TÖLLIKKÖ, 26 ottelua, tehot 13+1=14, plus/miinus - 13. Tärkein pelaaja tulevaisuutta ajatellen.

JANNE KYTÖSALMI, 13 ottelua, tehot 5+8=13, plus/miinus - 4. Missasi vammojen takia puolet peleistä. Seuran toiminnanjohtajana joutuu ottamaan vastuuta ensi kauden joukkueesta.

TOMI TURUNEN, 26 ottelua, tehot 2+9=11, plus/miinus - 10. Tärkeä pelaaja tulevillakin kausilla.

JANI LEIVO, 25 ottelua, tehot 4+5=9, plus/miinus - 11. Ensi kaudella jo suuremmassa roolissa.

VILI RAHKONEN, 6 ottelua, tehot 4+2=6, plus/miinus - 1. Kausi päättyi melkein alkuunsa olkavammaan. Turha jossitella, mutta nuori kapteeni
olisi todennäköisesti pystynyt terveenä johtamaan joukkueen sarjataulukossa ylempään sijoitukseen. Viime kaudella terveenä tehot 24+7=31

TIMO KUPSANEN, 19 ottelua, tehot 0+5=5, plus/miinus - 14. Käsivamman takia menetti seitsemän peliä. Tulevaisuus ilmeisesti täysi kysymysmerkki opiskelujen päätöksen ja työpaikan suhteen.

TUOMO REPONEN, 6 ottelua, tehot 1+2=3, plus/miinus + 1. Pelasi syksyllä muutaman ottelun, mutta käsivamman jälkeen ykkösdivariin Turkuun.

VILLE KUUSELA, 8 ottelua, tehot 1+2=3, plus/miinus - 3. Tuli kolmosdivarista auttamaan. Palannee Katajaan?

PETRO PYYSING, 5
ottelua, tehot 1+1=2, plus/miinus - 2. Tuli Barbaareista, mutta lähti
viiden liigapelin jälkeen työpaikan perässä Keravalle divariin.

VILLE PULLI, 23 ottelua, tehot 1+0=1, plus/miinus - 9. Jäi vähälle peliajalle, mutta rightin puolen laukaus on kova ja tarkka. Toivottavasti jatkaa NST:ssä. Vaihtoehtona kaveriporukka Heartbreakersissa?

MIKKO NIIVA, 8 ottelua, tehot 0+1=1, plus/miinus - 7. On tärkeä pelaaja lähivuosina, jos pysyy Lappeenrannassa.

OSKARI KANGAS, 25 ottelua, tehot 0+1=1, plus/miinus - 12. Jäi vähälle peliajalle, mutta voi olla divarissa tehomies.

PETRI IKONEN, 25 ottelua, tehot 0+1=1, plus/miinus - 19. Joutui pelaamaan paljon puolustajana ja se näkyy miinuksina. Tuskin NST:ssä ensi kaudella?

VILLE SUNI, 25 ottelua, tehot 0+0=0, plus/miinus - 5. Tulokaskaudellaan kehittyi kovasti. Divarissa kovan tason puolustaja.

JOONAS PUHAKKA, 19 ottelua, tehot 0+0=0, plus/miinus - 7. Kehitys pysähtynyt, mutta divarissa tehot ovat varmaan hyvät.

Maalivahdeista JARKKO MONTHAN sai torjuntaprosentikseen 79,17 ja PYRY LUUKKONEN 81,14. Monthan oli liigan paras rankkarien torjuja: hän torjui kaikki kuusi rangaistuslaukausta.

Miehillä kausi päättyi, mutta A-nuoret jatkavat taistelua pudotuspelipaikasta ja naiset etenevät kohti SM-finaalia. Nähtävää riittää moneksi viikoksi.

Antti O. Arponen


Kommentit

27.2.2010 13:47  Naispeluri

Miesten taustajoukoista, jotka ovat oleellisen tärkeitä, kertoo paljon se, että miesten kausijulkaisu ei tainnut koskaan ilmestyä.

Esalan Maikki voisi pitää kurssin miesjoukkueelle käytännön hommien hoitamisesta.

Uutta matoa koukkuun ja ensi kaudella takaisin liigaan.

27.2.2010 15:55  Ens vuonna kakkosdivariin

Toivottavasti ei ihan heti nähdä samanlaista rämpimistä liigatasolla. Turha sinne on mennä harrastelijaporukalla ja pienillä yleisömäärillä (eilinen poikkeus). Kaiken kaikkiaan salibandyliiga on mennyt siihen suuntaan, että joukkueita paljon pääkaupunkiseudulta, Tampereelta, Turusta ym. Pienet kaupungit eivät enää juurikaan pysty taistelemaan mestaruudesta. Itä-Suomeen mahtuu vain yksi joukkue ainakin nykymenolla ja kaikesta päätellen se ainakin toistaiseksi on selvästi Josba.
Kannattaisi varmaan keskittyä täysipainoisesti naisjoukkueen tukemiseen ja unohtaa tuo liigahaaveet miesten osalta, ei siellä koskaan ole pärjätty lappeenrantalaisin voimin.

27.2.2010 15:56  Myö

Mistä ihmeestä tää AOA tietää, kellä ovet on oikeasti auki eri liigaseuroihin ja kellä kiinni? Pelkkää spekulaatiota vailla mitään totuuspohjaa. Tommosella jauhamisella ei oo mitään arvoa.
Mikset tuo esille mitä Sinä sait oikeasti aikaan puheenjohtajakautenasi ja minkälaista johtamista on edustanut tukemasi puoluetoveri seuran johdossa. Taitaa olla enemmänkin kiinnostunut teatterista kuin urheilusta ja se kyllä näkyy. Seuran johtaminen on Arposen valinnasta lähtien täysi fiasko ja on sitä edelleenkin. Mutta tää "blokkari" täällä vaan laittaa kerta toisensa jälkeen pelaajia paremmuusjärjestykseen ja arvuuttelee seuraavia seuroja.

27.2.2010 16:08  Antti O. Arponen

Kaikenlaisille nimimerkkikirjoittajille en yleensä viitsi vastailla, jos eivät uskalla esiintyä omalla nimellään.
Totean nyt kuitenkin, että kunnallisen päätöksenteon ja salibandyn yhdistäminen on ihan älytön ajatuksenakin.
Jos on NST:n johtamisesta kiinnostunut, niin tervetuloa vuosikokoukseen. Siellä valitaan seuraavan vuoden puheenjohtaja ja hallitus.
Keskustelupalstojen heitoilla seuran tilannetta ei paranneta.
NST tarvitsisi puheenjohtajan ja hallituksen, joka pystyisi tekemään yhteistyösopimuksia liike-elämän kanssa mielellään satojen tuhansien eurojen arvosta. Sellaista puheenjohtajaa ja hallitusta ei vaan ole toistaiseksi löytynyt.

27.2.2010 16:23  Myö

Miten luulet sitten tilannetta parantavasi näillä jatkuvilla pelaaja-arvosteluillasi - varsinkin kun kerta toisensa jälkeen spekuloit enemmän tai vähemmän henkilökohtaisilla asioilla - varsinkin tiettyjen pelaajien osalta.
Kyllä seurajohtoa ja sen tekemisiäkin pitää voida arvostella.
Ei tässä kukaan ole kunnallispolitiikkaa urheiluun yhdistämässäkään. Tosiasia kuitenkin lienee, että nykyisen ja edellisen puheenjohtajan tärkeimmät motiivit seurajohdossa oloon ovat ensisijaisesti poliittiset. Halutaan olla esillä mutta todellinen sitoutuminen tekemiseen ja kehittämiseen on olematonta.
Seura todellakin tarvitsee vetäjän, jolla on talouselämän tuntemus ja mieluiten tausta. Nykyisen johdon alaisuudessa liigasalibandy voidaan Lappeenrannan osalta unohtaa lopullisesti.

27.2.2010 16:30  Ihmettelijä

Mitä vikaa Antin arvioissa on? Nytkin pelkkää numerofaktaa. Spekulaatiot on varmaan sitä mitä Antti sattuu pelaajilta itseltään kuulemaan. Kyllä Vainikaisen lähtö Josbaan esmes on ollut jo monta vuotta puheissa. Louskusta nyt kukaan ei tiedä pelaako se enää missään.

Arvelen myös, että Antti piinkovana urheilumiehenä lähti NST:n pj:ksi vähän pakosta kun kukaan muu ei silloin siihen hommaan suostunut. Tälle Myölle sanoisin, että ei näihin johtohommiin ole kovin monta halukasta, hyvä että joku suostuu pj:ksi. Eihän siitä kuitenkaan saa palkaksi kuin haukkuja.

Tosin nytkin joku voisi kirjoittaa, että onpa NST:llä tosihyvä puheenjohtaja kun naiset voittivat cupin ja menevät kohti liigamestaruutta. Sehän lienee pj:n ansiota?

27.2.2010 18:04  fUeQhZnA

Olen itse ollut muutaman muun lajin seuran hallituskuvioissa aitiopaikalla ja seurannut kiinnostuksella myös NST:n edesottamuksia. Itse en ole ikinä törmännyt tilanteeseen, jossa urheiluseuran hallitukseen tai varsinkaan puheenjohtajaksi olisi ollut tunkua. Yleensä hommaan valitaan ne, jotka ymmärtävät vähiten laittaa vastaan tai ne, joille seura vain on niin tärkeä, että kun muita vastuunkantajia ei ole, on pesti itselle otettava.

Kaksi lainausta nimimerkiltä "Myö":

"Tosiasia kuitenkin lienee, että nykyisen ja edellisen puheenjohtajan tärkeimmät motiivit seurajohdossa oloon ovat ensisijaisesti poliittiset."

"Seuran johtaminen on Arposen valinnasta lähtien täysi fiasko ja on sitä edelleenkin."

Tässä poliittisen ajojahdin kiimassa on lienee ko. nimimerkiltä unohtunut, että Arposen ja Härkösen välissä NST:n puheenjohtajana oli vuosina 04-05 Marja Talikka. Tietääkseni Talikka ei ole ollut kunnallispolitiikan kanssa tekemisissä ja hänen puheenjohtajakaudellaan NST:n miesten joukkue nousi liigaan ja naiset voittivat pronssia, joten ainakin aikakirjoihin jääviltä osin seuran johtaminen ei varmaankaan esimerkiksi tuolla jaksolla ollut täysi fiasko.

27.2.2010 19:45  Surkeita puheenjohtajia

Jos puheenjohtajien ansiot lasketaan seuran urheilullisella menestyksellä, niin Härkönen on vahvoilla.

Tuomo Sinkon, Reijo Moilasen ja Ari Tuomikosken pj-kausilla tuli lähinnä junnumenestystä, Anneli Kiljusen aikana NST nousi miesten liigaan, mutta myös putosi sieltä kahden kauden jälkeen, naiset puolestaan nousivat, Antti O. Arposen aikana voitettiin toistaiseksi ainoa A-nuorten mestaruus, Marja Talikan aikana miehet palasivat liigaan ja naiset saivat ensimmäisen mitalinsa.

Jussi Härkösen ollessa puheenjohtajana miehet ovat saaneet kaikkien aikojen parhaan sijoituksensa (8:s) ja naiset ovat voittaneet cup-mestaruuden sekä liigassa toistaiseksi yhden kullan, yhden hopean ja kolme pronssia.

28.2.2010 2:58  Hietamies

kauhee hulina yhdestä putoamisesta.Hei,tää kuuluu urheiluun!NST nousee tästä varrmasti,en epäile.Totta on,ettei junioritoiminnan taso ole samaa kuin ennen,mutta se ei johdu siitä ettteikö sitä olisi.Salibandyn esihistoriallisilla ajoilla kilpalu oli vain vähäisempää.Okei,AOA muistelee ehkä liikaa aikaa ennen kun omat pojat oli nuorempia.Nykyään kilpailun myötä taso on laajempi ja siellä nst:lä pärjää.Suuuruus on voimaa-luonnon laki

28.2.2010 10:42  Totuus esiin!

Kirjettä vaan urheilun oikeusturvalautakuntaan siitä miten liitossa on aina syrjitty NST:ä. Liitossa on pakko olla joku illuminati jonka tehtävänä on tuhota NST. Jokainen näitä blogeja lukenut ymmärtää asian. Kaikki junioripelien tuomari sekoilut, hylätyt maalit jne. Tämän saliliiton rinnalla kalpenee syyskuun 11. päivän salalliitot.
NST on suomen paras seura ja ilmeisesti se on liikaa liiton herroille. Paljastakaa illuminati ja palauttakaa NST:n liigapaikka!

28.2.2010 13:14  Nst-läinen

Täällä NST:n Blogissa tulee hyvin esille se, että muilla liigaseuroilla ei taida edes olla vastaavaa mielipide- ja keskustelupalstaa. Muiden seurojen kannattajien pitää tulla säännöllisesti tänne avautumaan, kun oman seuran sivuilla ei ole mahdollisuuksia.

Kiitoksia NST:n hallitukselle, että meillä on oma blogi ja oma blogisti, joka pitää asiallisen kiihkottomasti NST:n puolta, ja kertoo myös asioiden taustoja. Ulkopaikkakuntalaisten kirjoitelmat voi aina jättää omaan arvoonsa.

Jatka Antti entiseen tahtiin!

28.2.2010 15:35  Barbaari

Barbaareille kävi kuin kävi, tuskin lähtee syksyllä kakkosdivariin. Sieltä NST saa Vode Voutilaisen, Santtu Tahvanaisen, Ville Rouhiaisen, Jupe Heiskasen ja Hemppa Ropposen, jotka pärjää ihan hyvin divarissa (muttei kyllä liigassa).

Myllys ja Santala varmaan palaa Imatralle? Niko Jumppasessa olisi intin jälkeen potentiaalia Nst:hen, mutta löytyykö intoa harjoittelemiseen.

Kyllä NST saa varmaan ihan hyvän jengin syksyllä, vaikka muutama kaveri lähtisikin muualle.

28.2.2010 19:41  barbi

Miten Nst saa "hyvän jengin", jos muutama tästä nykyisestä lähtee? Jos parhaat lähtee, niin ei kai huonosta jengista sitten hyvää saa, vaikka ketä divarijyriä tulisi mukaan.
Tuskin Barbeista mitään vahvistuksia ainakaan tulee...

1.3.2010 13:11  Tsemi

Eiköhän kaikki jatka NST:ssä ykkösdivaria, kun se näyttää nyt olevan se oikea taso tälle porukalle! Miksi mennä liigaan tai lopettaa nyt kun oikea taso löytyi. Mieluummin yrittää tehdä paremmin asioita jatkossa, jos liiga kiinnostaa. Vähän samoin kuin Tero Tiitu jälkihiki jutussa sanoi, että ratkaisevaa se miten vastoinkäymisiin suhtautuu ja joko luovuttaa tai alkaa taistelemaan ja yrittää nousta takaisin paremmalle tasolle. En alkaisi valitsemaan helpointa reittiä liigaan vaan kovalla työllä sieltä divarista ja vaikka kymmenen vuoden kuluttua jos ei se heti onnistu. Jos pelaaja on nyt 19 v. niin kyllä niitä peli vuosia riittää vaikka liiga depyytti tulisi 29v.nä kovien 10 vuoden treenien tuloksena.

1.3.2010 18:24  Kuunnellut

Kytösalmi sanoi radiossa, että Ikonen lähtee Ruotsiin ja Heikkinen Helsinkiin.

Barbaareista ei tietysti saa vahvistuksia, mutta täydennyksiä poislähtevien tilalle.

1.3.2010 21:44  Katsoja

Mitäs AOA on mieltä Barbaari pelaajien siirtymisestä NST:hen vai onko siellä oikeesti ketään potentiaalisesti hyödyllistä pelaajaa NST:lle?

1.3.2010 22:24  AOA

Olen nähnyt Barbaarien kotipelit toimitsijapöydästä (kuuluttajana). Vahvistuksia ei löydy joukkueesta, joka ei voittanut yhtään peliä ykkösdivarissa.

Nimimerkki Barbaari näkyy tuolla edellä kertovan aika lähellä totuutta nimistä. Pitää tietysti muistaa, että ykkösdivarissakin tuleva menestys ratkaistaan kesän harjoituksissa. Jos Barbaarien parhaat pelaajat haluavat pelata NST:ssä ja lähtevät kesällä treeneihin tosissaan, niin kyllä sieltä muutama ykkösdivariin mahtuva pelaaja löytyy.

Siis ei vahvistuksia, mutta täydennyksiä mahdollisesti pois lähtevien tilalle.

Muistakaa myös Sveitsissä tämän kauden pelannut Julle Sumen.

2.3.2010 0:04  Miha

Pakko ottaa kantaa keskusteluun sisäpiiriläisenä, mutta kuitenkin ulkopuolisena, kun siteet NST:hen ovat katkenneet siltä osin, etten seuraan enää kuulu.

Ensinnäkin spekulointi puheenjohtajan merkityksestä seuran menestykseen on naurettavaa. Pelaajat siellä kentällä pelaavat, ja puheenjohtajalla ei ole juuri osaa eikä arpaa asiaan.

NST:hen on vaikea houkutella ketään ulkopuolista. Ainakaan silloin, jos motivaationa toimii lihava tilipussi.

Kuten Anttikin mainitsi, puheenjohtajaksi pitäisi saada liike-elämän asiantuntija, joka tuo seuralle rahaa. Salibandy on lajina sellainen, etteivät siinä suuret rahat liiku, joten haaste on kova.

Puheenjohtajaan tuskin ollaan koskaan kaaduttu. Varmasti seurassa on yritetty tehdä asioita oikein, ja aivan varmasti niitä on vuosien saatossa tehty myös, jossei päin persettä, niin ainakin vähemmän oikein.

Samoin on mielestäni erikoista kaataa hommaa Rantalan Jarkon niskaan. Joku fiksu kertoi keskustelupalstalla, että "Jaken" aikana ollaan menty vain alaspäin. Mieheltä/naiselta on ilmeisesti jäänyt noteeraamatta playoff-paikka, joka tapahtui Jaken aikana.

Kokemuksesta voin sanoa, että "Jaken" niskaan paskaa on turha kaataa. Tietysti valmennuskin on jossain määrin epäonnistunut tällaisen tuloksen edessä, mutta miehen tuntien tiedän, ettei hän jättänyt kiveäkään kääntämättä joukkueen eteen. On antanut ja uhrannut edustusjoukkueen eteen paljon. "Kiitos" seisoo keskustelupalstalla joidenkin ulkopuolisten muodossa. No, uskon, että "Jakke" osaa jättää nuo jutut omaan arvoonsa. Uskon myös oman kokemukseni pohjalta, että pukukopillinen äijiä on noiden kirjoittajien kanssa eri mieltä.

Vanhojen kaiveleminen ja yksittäisten ihmisten syyttäminen nimimerkin takaa on mielestäni täysin väärille raiteille menevää keskustelua, ja ko. kirjoittajilta melko munatonta toimintaa.

Toki asioista, joita ei selkeästi ole hoidettu, on hyvä puhua, mutta onko oikea paikka avautua keskustelupalstalla nimettömänä, ja haukkua tietyt ihmiset? Mielestäni ei. Sen sijaan asiallinen kritiikki ja kysymysten herättäminen on tervetulletta, vaikka nimimerkin takaakin.

Itse pohdin, että NST:n tippuminen olisi kuolinisku Lappeenrannan salibandylle. Epäilen, etteivät Ikonen ja Heikkinen jää ainoiksi lähtijöiksi.

Mitä tulevaisuuteen tulee, on mahdollisuudet liigapaikkaan kuitenkin olemassa. Se vaatii taas sitä työtä jokaiselta toimijalta puheenjohtajasta filamieheen.

Jos jonkinlainen runko pysyy kasassa, ja kaupungin potentiaaliset pelimiehet saadaan NST:hen, ei divarin kärkipäässä pysymisen pitäisi olla ongelma.

Uskon myös, että manageri Kytösalmi antaa kaikkensa niin kentällä kuin sen ulkopuolellakin. Ehdottomasti oikea mies ohjaamaan laivaa, sikäli kun miestä yhtään tunnen.

Kaikista huvittavinta on kuitenkin huomata ihmisten katkeruus NST:tä kohtaan. Tuntuu, että jos ei nyt puoli Suomea, niin ainakin valtaosa laji-ihmisistä nauttii siitä kun putoaminen tuli. Siitä tullaan kuittailemaan keskustelupalstoille ja blogin kommenttiosioihin. Onhan se tietysti hienoakin, että seura herättää noin suuria tunteita ympäri Suomen.

Valitettavaa, että suurimman osan paskasta niskaan saa Antti, joka tekee jatkuvasti työtä salibandyn puolesta pitämällä tätä blogia. Jutut voivat joskus ehkä hieman toistaa itseään, kun mies muistelee menneitä, mutta kyllä itsestäni ainakin on kiva lukea ja muistella, miten se C-junnujen lopputurnaus menikään.

Kuulen eri pelaajilta, kuinka he kertovat olleensa "siinä ja siinä pelissä" vastustajan puolella. Siinä jutussa, jonka luki Antin blogista. Juttuja luetaan siis muuallakin. Varmasti ihan mielellään.

Sitten on niitä, jotka eivät voi sietää NST:n blogia, jossa asioita jostakin syystä katsotaan NST:n väristen lasien takaa.

Kun täällä blogissa ilmeisesti käy myös paikkakuntalaisia haukkumassa ja kritisoimassa asiaa, olisiko syytä pohtia, miten Etelä-Karjalan salibandya voisi kehittää?

Sille on varmasti tarvetta, sillä kuten Anttikin mainitsi: "Etelä-Karjala tarvitsee miesten liigajoukkueen ja maakunta myös ansaitsee sen."

Mahdollisuudet siihen ovat olemassa. Olen siitä täysin varma.

Tulipahan avauduttua. Voi olla, että teksti heittelee laidasta laitaan, mutta pointit tulivat kai selviksi. Toivottavasti joku löytää jonkun epäkohdan, niin voidaan jatkossa spekuloida sitä.

2.3.2010 8:55  Tsemi

En lähtisi ensimmäisenä haaskalle NST:stä pelaajia kyselemään ellei jokin side pelaajalle johonkin toiseen paikkakuntaan ole tai, jos vaikka esim. Josballa olisi niin heikko juniorituotanto, että pakko ilman tätä sidettä olisi vaikka Louhelainen hankkia, että liigassa säilyisi, niin tämä voisi olla hyväksyttävä syy. Asia erikseen sitten nämä ostojoukkueet, niin niille ei sitten mahda mitään, mutta varmasti heilläkin aika tarkka scouttaus ja 30 pistettä häntäpään joukkueessa ei varmaankaan automaattisesti takaa, että menestyy, jos puutteitakin pelaajalla joissain ominaisuuksissa löytyisi, mutta muuten poislukien ostojoukkueet pitäisin parempana kasvattajaseuran roolia ja taata ensin paikat maakunnan pelaajille, ja jos vielä tilaa ja budjettia on, ja vaikka Louhelaisenkin tasoinen pelaaja olisi vielä vapaana, niin miksi ei häntä voisi hankkia, muttei välttämättä jonkun toisen kustannuksella tai, että jokin oma pelaaja joutuisi pitkään odottamaan sopimusta, kun jonkun kanssa neuvottelut niin pitkään kestää vaikka joukkue pärjäisi ihan hyvin ilman tuotakin vahvistusta.

2.3.2010 17:39  Tsemille

Rauhoitu vähän ja opettele äidinkieltä. 98 sanan pituinen virke voi aiheuttaa puistatuksia äikän opettajissa. On kieltämättä vähän hankala lukea.

Mihalta hyvät pointit. Vaikea väittää vastaan.

3.3.2010 9:18  Mihalle

Kyllä tästäkin kommentista näkee, että kirjoittaminen on hallusaa mutta asiat eivät ehkä niinkään vielä.
Ei voittaminen tai häviäminen yksittäisessä ottelussa ole tietenkään puheenjohtajan tai seurajohdon syytä tai ansiota. Mutta kun tarkastellaan menestymistä pidemmällä tähtäimellä niin näin ehdottomasti on.
Puheenjohtajan johdolla sitoutunut seurajohto turvaa ne resurssit, joilla rakennetaan olosuhteet menestykselle.
Toteat tuon kautta rantain itsekin toisaalla kannanotossasi. Ei tänne saada jatkossakaan tasokkaita pelaajia jos olosuhteet eivät ole samalla tasolla kuin muualla. Talkoohenki on sinänsä hieno ja kunnioitettava asia mutta pelkästään sillä ei juuri minkään palloilulajin liigatasolla enää pärjää. Silloin täytyy vaan tyytyä divaritasoon - se on oikea paikka.

3.3.2010 9:45  Tsemi

Kyllä organisaatiolla pitää olla suunnitelmat millä politiikalla pelaajia hankitaan ja muitakin strategioita ja ne riittävän pitkälle ulottua. Ehkä itse huolestuin pari vuotta sitten Raul Kiven tulosta Josbaan ja siksi kirjoitin edellä, että on hyvä pelaajalla olla jokin side paikkakunnalle. Ehkä silloin Raul Kivenkin hankinta oli perusteltua mitalitavoitteella, joka Josballa oli. Pelaaja vain ei jotenkin sopeutunut joukkueeseen, ehkä siksi ettei sitä sidettä maakuntaan ollut. Toinen samanlainen hankinta oli Urs Helpling aikoinaan Sveitsistä tuli Joensuuhun ja silloinkin taisi olla mediassa juttua, ettei pelaaja ollut sopeutunut kentän ulkopuolella niin hyvin paikkakuntaan, mutta urheilullisesti visiitti taisi olla kuitenkin mieleinen, mutta sekin visiitti jäi vuoden mittaiseksi edellä mainittujen syiden takia. Tässä yhteydessä pelkäänkin, että jos Louhelainen tulisi Josbaan eikä hän sinne soputuisi miten se vaikuttaisi joukkueen kemioihin. Jos joukkue ottaa tavoitteekseen mitalin ensi kaudella tämän riskin se voi ottaakin. Muuten menisin maltimmalla strategialla ja mieluummin paluumuuttajia hankkisin ensisijaisesti, mutta katsotaan mitä tapahtuu!

3.3.2010 11:01  Toimija

Miha on vielä nuori, tosin terävä kaveri. Ihan hauskoja ja suht taitavasti kirjoitettuja juttuja kirjoittaa. Huomaa vaan että on pelkästään pelannut. Se on se helpoin paikka salibandyssa.

3.3.2010 16:56  Miha

On Miha myös valmentanut, mikä nyt on sivuseikka. Olen ollut myös keräämässä varoja joukkueen kassaan sponsorisopimuksen muodossa. Olen edelleen sitä mieltä, ettei juuri paljon parempia pelaajia Lappeenrantaan voisikaan saada "ostamalla".

Puheenjohtaja/seurajohto on minun tietojeni mukaan kyllä keskustellut useidenkin potentiaalisten vahvistusten kanssa vuosien varrella.

Työpaikkahan se on mikä vaikeuttaa, ja sen saaminen ei välttämättä ole puheenjohtajasta kiinni. Varsinkin jos pitää olla tietyn alan hommista kyse.

Toki puheenjohtaja hyvillä suhteillaan pystyy asiaan vaikuttamaan, mutta väitän, että joissakin liigaseuroissa pystytään tarjoamaan ns. suojatyöpaikkoja pelaajille.

Kysymys "Mihalle"-nimimerkin takana olevalle henkilölle: Onko se NST:n ja sen toiminnan heikkoutta, ettei täältä töitä välttämättä ole löytynyt, vai onko vika jossain muualla? Hyvällä puheenjohtajalla asiat olisivat toisin vai? Ei välttämättä.

Sitä kannattaa miettiä myös niiden, jotka eivät pelaa ja tietävät asioista.

4.3.2010 0:59  Yhtälö ja sen ratkaisu

Rahalla saa ja hevosella pääsee...
Parhaimmiston palkkiot pyörii liigassa 5000-10000 euron paikkeilla / kausi.
Lisäksi jouukuevalintaan vaikuttaa suuresti se mitkä mahdollisuudet joukkueella on pärjätä, sekä tietenkin paikkakunta.
Lappeenrannalla kun ei ole mitään noista, ei rahaa, paikkakunta on tuppukylä ja mahkut on tapella sijoista 9-x.
Niin ei siinä auta vaikka ois millanen uimamaisteri puheenjohtajana, ei auta jos ei ole rahaa ku roskaa jotta saa sen kentällisen niitä mestareita. Ja sen perusrungon pitää olla kunnossa, kun niitä kentällisiäkin on kuulemma enemmän kun yksi oltava.
Olen samaa mieltä että juniorikoulusta pitää tulla perusrunko, hyvä valmennus ja puitteet sille pitää olla toki ok, mutta se puheenjohtaja ei yksinään voi tehdä ihmeitä jos muu porukka on herran terttuja.

Yhtälö on siis = Puheenjohtaja jolla on käsitys miten euro pyörii, muu hallitus mielellään samaa rotua, ja pari laji-ihmistä. Juniorikouluun panostusta, ja sen jälkeen haalitaan niitä staroja.
Kausi pari siinä saattaa mennä mukavasti, ja sitten se porukka hajoaa ja menee takaisin KAUPUNKIIN.
Noh liike-elämässä olleena sanon että tuo yhtälö ei toimi, ellei ole ihan liikaa rahaa kun ROI tuolle sijjoitukselle on huonompi kuin myisi Siperiaan jäätä.

Jos katsotaan vaikka jääkiekkoa, niin Saipallahan tuo yhtälö on aika mallillaan, sijoittajat vetää persnettoa ja joukkue "taistelee" pleijariviivan tasolla.

Sitä on tässä surkutellut että tuo raha tuli sählyynkin, ja lopulta isot syö pienet...

4.3.2010 10:23  nimimerkki

Tottakai pelaajien "värväyksessä" seuran avustaminen työpaikan saamisessa on tärkein asia. Olen kuitenkin jo vuosia ihmetellyt, että miten ihmeessä NST ei saa ketään pelaajia Lappeenrantaan opiskelemaan. Kaupungissa on yliopisto ja amk, opiskeltavia linjoja satoja.

Pelaajan värvääminen nimenomaan kouluun, helpottaisi pelaajan sitouttamista seuraan useammaksi vuodeksi. Tätä opiskelukaupungin mahdollisuutta ei ole mielestäni pystytty hyödyntämään (ja en nyt väitä, etteikö olisi yritetty, sillä sitä en tiedä).

Puheenjohtaja kysymykseen otan kantaa sen verran, että mielestäni hän on viime kädessä vastuussa, jos seura rämpii. Tosin miesten joukkueen putoaminen ei mielestäni ole puheenjohtajan syytä. En muutenkaan lähtisi kaatamaan skeidaa kabinetteihin, sillä NST:n naisethan pärjää ihan hyvin. Kuin myös junnut.

Sanoisin, että miesten kauden päättyminen katastrofiin on joukkueen sisäinen asia. Kiinni monista pienistä asioista ja joukkue varmasti teki kaikkensa. Ei vain opittu voittamaan. Miesten joukkueen taustoille sen annan "negaa", että ilmeisesti talouspuolen kanssa tapeltiin koko kausi, pelaajat väänsivät talkoita kesken kauden, marraskuussa luvattua kausijulkaisua ei koskaan ilmestynyt...Olisiko taustajoukkoihin syytä saada vahvistusta?

4.3.2010 10:53  Tsemi

Voisiko Josban ulkomaalaisvahvistukset aikanaan olla tulleet Joensuuhun pelkän työn ja hyvän sopimuksen takia? Sen jälkeen ehkä ei enää tarjolla ollutkaan niin hyvää sopimusta, niin lähdettiin muualle, kun sitä sidettä ehkei ollutkaan vaan motiivit olivat muut? Ja seuraavalla kaudelle taas etsittiin mieleisin vaihtoehto? Jos side olisi niin, tärkeintä edelleen varmasti paluumuuttajalle voisi olla ensimmäisellä kaudella, jokin hyvä motiivi eli vaikka samanlainen hyvä sopimus kuin näillä kahdella ulkomaalaisvahvistuksella kenties paluuseen, mutta ero tulisi varmasti siinä, että seuraavalla kaudella ja jatkossa enää se sopimus tuskin olisi se tärkein vaan peruselämä ja pelaaminen rakkaudesta lajiin kotipaikkakunnalla riittäisi ja vaikka kontakteja muuallekin olisi ei niitä olisi pakko hyödyntää jos elämä mallillaan omallakin paikkakunnalla, vaikka pelaajasopimuskaan enää ei olisi samaa kuin ensimmäisellä kaudella tai jos pärjäisi muutenkin voisi senkin pelaajapalkkion lahjoittaa, vaikka seuran juniorityöhön.

4.3.2010 11:55  XYZ

Tsemi kehittyy. Nyt oli enää 87 sanan virke. Into näkyy olevan kova. En vaan ymmärrä miksi kaverin pitää Josban asioita vatvoa täällä NST:n blogissa?

4.3.2010 23:52  Josba

Tsemi on sekava tyyppi, ei tosta tekstistä tuu ku pää kipeeksi...
Urs tuli Kettusen Petrin vanavedessä, teki töitä eikä nauttinut pelaamisesta palkkaa.
Kaveri oli erittäin hyvällä motivaatiolla liikenteessä kentällä ja sen ulkopuolella, ihan turha Tsemin selittää muuta, mediassa ei muuten ole noin edes lukenut btw...
Pelaajana oli 2 kentässä koko kauden, ja muutenkin oikea urheilija.
Kotiin lähti koska niin oli sovittu.
Tsemi, mee sinne Josban kotisivuille kertomaan näitä juttuja, kun et ees tiedä asioiden oikeaa laitaa vaan arvailet mitä sattuu.

5.3.2010 13:44  lajiamatööri

Tsemin kirjoituksia vaikeaa lukea, mutta mielestäni ihan fiksua jossain määrin verrata myös Josbaan. Molemmat seurat Itä-Suomesta ja samankokoisista kaupungeista, joten resursseissa ei pitäisi olla merkittäviä eroja.
Joensuussa pääsarjatason joukkueita Josba, Kataja, Riento, TuuU ja JoMa. Nämä nyt ainakin päällimmäisenä mielessä. Lappeenrannassa Saipa, Nst-N, Lrnmky. Joten luulisi myös resurssien hankkiminen olevan samalla tasolla, ainakin potentiaalisesti.
Kuitenkin Josba on Salibandyliigan historian toiseksi menestyneinen joukkue, Nst jossain pohjamudissa. Eiköhän Nst:n organisaation toiminnassa ole tuolloin jotain vikaa, lajiammattilaiset puuttuvat.

7.3.2010 17:59  Naiset!

Ei voi olla mistään puheenjohtajista kiinni. Ihme kun naisten joukkue saa aina muutaman vahvistuksen pk-seudulta ja opiskelupaikan tai työpaikan järjestettyä. Nyt jopa supervahvistuksen Ruotsista. Ja tämän ovat mahdollistaneet taustojen 1-2 ihmistä. Ei se paljosta ole kiinni.


Kommentoi kirjoitusta

Kommentti:*

Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini:

Lähettääksesi kommentin sinun tulee kirjoittaa alla oleva merkkijono kenttään