Satunnainen kuva

Uusimmat kirjoitukset

Tulevat ottelut

13.3.2010 16:30
NST Future - Derius Ottelupaikka »

Pelatut ottelut

10.3.2010 18:30
A-pojat - M-Team10 - 1 » 7.3.2010 13:45
Top Team - NST Future2 - 1 »

Yhteystiedot

NST-Lappeenranta ry
Oksasenkatu 8 C 21
53100 Lappeenranta

Puh. 044 085 6216

Y-tunnus 1065051-7

nst.toimisto@gmail.com

Verkkolaskutusosoite:
FI4956200920100004

Operaattori:
Osuuspankki
(OKOYFIHH)
Aineistomuoto:
Finvoice

Tapahtumakalenteri

« Maaliskuu 2010 »
M T K T P L S
9 1 2 3 4 5 6 7
10 8 9 10 11 12 13 14
11 15 16 17 18 19 20 21
12 22 23 24 25 26 27 28
13 29 30 31 1 2 3 4

On se niin väärin

Maanantai 15.12.2008 klo 22:49 - Antti O. Arponen


Maailma on epäoikeudenmukainen. Kaikki ei aina tapahdu niin kuin pitäisi tapahtua. Tarmo Kirjonen on maailmanmestari, mutta Aki Seppälä ei ole.

Pakko on kirjoittaa tänne blogiin. Ystäväni Miha ehti jo samalle asialle Pääkallo-blogissa, mutta minä haluan jatkaa keskustelua. Jotain outoa on maajoukkueen valinnoissa.

Aki Seppälä on pelannut 25 miesten maaottelua, viimeksi marraskuussa Kuopiossa neljän maan turnauksessa. Lehtitietojen perusteella Aki pelasi hyvin.

Kuopion jälkeen oli vielä maajoukkueen leiri, valmistava leiri MM-turnausta varten. Aki oli vielä sielläkin, mutta leirin jälkeen ilmoitettiin, että hän jää maajoukkueen varamieheksi. OK, tällaisia valintoja tulee. Joku lähtee, toinen jää kotimaahan odottamaan, jos tarvitaan.

Prahassa puolustaja Tatu Väänänen rikkoi polvensa. Tarvittiin varamies. Paikalle kutsuttiin Saku Lehti Sveitsistä. Tämäkin vielä menee jotenkin läpi.

MM-turnauksen aikana keskiviikkona maajoukkueen edustaja soitti Akille Joutsenoon. Olet varamies, oletko valmis lähtemään Prahaan, jos tarvitaan? Aki vastasi, että totta kai olen. Tulen jos tarvitaan, työnantajan kanssa homma on sovittu.

Seuraava tieto olikin sitten lauantaina Teksti-TV:ssä, että puolustaja Mika Savolaisen sairastuttua Prahaan lennätetään Oilersin puolustaja Tarmo Kirjonen.

No, Kirjonen kiirehti Prahaan, istui penkillä MM-finaalin, ja asteli sitten palkintojenjakoon ja sai kaulaansa MM-kultamitalin.

On se niin väärin. Ensinnäkin Seppälä on salibandyn kaikilla osa-alueilla parempi kuin Tarmo Kirjonen. Sen takia Kirjosta ei ole valittu MM-leireille eikä Kuopion turnaukseen. Kirjonen voittaa Seppälän korkeintaan jäähyminuuttien määrässä, koska hän pelaa kovaa, mutta väärin.

Toiseksi: tosi outoa käyttäytymistä maajoukkueen johdolta. Vähintä ja korrekteinta olisi ollut ilmoittaa Aksulle, että Kirjonen nyt on meidän mielestä niin paljon parempi pelaaja, että otamme hänet MM-finaaliin. Ei ilmoitettu.

Paha maku jäi suuhun. Sympatiat ovat Joutsenon miehen puolella. Mutta ei voi mitään. Ei auttanut ainakaan se, että Petteri Nykky aloitti urheilu-uransa Lauritsalassa.

Tämän palstan kommenttiosastolle tulee lähipäivinä pääkaupunkiseudulta selityksiä, kuinka paljon Seppälää parempi pelaaja Tarmo Kirjonen on. Selitykset tietysti julkaistaan, mutta minä en muuta mielipidettäni.

Seuraaviin MM-kisoihin on kaksi vuotta. Toivottavasti Aki Seppälällä riittää intoa jatkaa maajoukkuetasolla. Seuraava MM-finaali pelataan Helsingissä.

Prahan MM-finaali oli muuten loistavaa propagandaa salibandyn puolesta. Minullekin on moni kansalainen ehtinyt todeta katsoneensa telkkarista pelin, ja ihastuneensa salibandyyn. Olen toivottanut kaikki tervetulleiksi NST:n kotipeleihin.

Antti O. Arponen


Kommentit

16.12.2008 0:37  Pedri

Sympatiat on Axun puolella mutta minkäs teet.

Mielestäni Arvo Ylppö vainaan viisaat sanat sopivat tähän kuin naulan kantaan:

"Kun unohdat sen mitä et voi saada tulet onnelliseksi"

p.s. Käytäisiinköhän muuten tätä keskustelua JOS Suomi olisikin hävinnyt finaalin??

16.12.2008 1:15  Livenä katsonut

Pedri osuu naulan kantaan. Jos Suomi olisi hävinnyt, tuskinpa ketään valinta kiinnostaisi.

Olisi hieno, jos Lappeenrannassakin joskus osattaisiin ryhtyä arvostamaan yhteisiä salibandyn suursuorituksia! Nauttia salibandyn ja muidenkin kuin oman kylän poikien hyvistä suorituksista. Oman joukkueen kannattaminemn on hieno asia, mutta katkeruus vie hohdon hienoistakin suorituksista. Vaikka asiaa katselisi miten oman joukkueen näkövinnkkelistä, niin aiva sokeaksi ei parane kuitenkaan ruveta.

Lisäksi Kirjonen joutuu syyttä suotta Arposen ym, hampaisiin. Kaveri on pelannut vuosikausia eräässä Suomen parhaista joukkueista johtavassa puolustuksen roolissa, joten ei Arponenkaan voi tuosta vain mennä tekemään hänestä "joka osa-alueella Seppälää heikompaa". En ryhdy pelaajia sen tarkemmin analysoimaan, sillä huipputasolla erot ovat kuitenkin pienet. Joku toinen valmentaja olisi ottanut Seppälän, joku taas ei kumpaakaan.

Salibandyä pelataan ja osataan muuallakin kuin Lappeerannassa. Maajoukkueeseen aukeavat portit vain harvoille ja nyt kävi valinnoissa näin. Ehkä ensi kerralla on muiden vuoro. Iloitaan Suomen mahtavasta maailmanmestaruudesta ja otetaan ympäri Suomen tästä hienosta suorituksesta kaikki ilo (ja markkina-arvo) irti!

16.12.2008 3:47  livenä katsoneelle ja muille

koko keskustelun idea ei varmaankaan ole siinä valittiinko sinne Kirjonen vai joku muu vaan siinä että mj- pelaajilta vaadittiin lähes 2 vuotta sitoutumista yms. ja sitten kun kerran on varamies niin miten se ohitetaan miehellä joka ei edes leireillä ole käynyt

16.12.2008 8:09  stepa

Aki Seppälän vahvuuksiin kuuluu vain nopeus ja kova laukaus. Kirjosella enemmän voittamisen kulttuurist kokemust (Uran tilastot runkosarja: 218 ott. 53+66=119)

Uran tilastot playoffs: 62 ott. 8+10=18 30 ja Pari sm-kultaa päälle.

Seppälän speksit : 251 ottelua ennen 2008-2009 pistein 83 + 105 = 188
ja pudotuspeleissä 50 ottelua pistein 11 + 14 = 2

SM-hopeaa kausilla 2001?2002, 2002?2003 ja 2003?2004 sekä -pronssia kaudella 2000?2001 . "häviämisen kulttuuria " Eikä Seppäläl oo kansainvälisiä kriteereit MM-finaaliin , Kirjonen on paljon monipuolinen pelaaja . Allekirjoittanut on Lappeenrannan poikia , alakylästä.

16.12.2008 8:55  tyylipisteitäkin olisi ollut tarjolla

Jos Kirjonen on parempi, niin miksei häntä sitten valittu varamieheksi? Kyse on siis tavasta hoitaa asiat. Toivotaan, että Nykyllä riittää selkärankaa kertoa perusteet julkisesti. Tässä en halua asettaa Kirjosta ja Seppälää vastakkain pelaajana. Molemmat varmasti hyviä, mutta voin hyvin kuvitella jo joukkueeseen valitun ja sitten nolosti sivuutetun pelaajan tunteita.

16.12.2008 9:33  Hyvä Nykky

Täysin samaa mieltä Arposen kanssa.Seppälä sitoutui rankaan leiritykseen kesän aikana ja oli osa joukkuetta.Joutui sitten jäämään varamieheksi, koska jokuhan sen kohtalon aina kokee.Mutta jos on nimetty virallisesti varamieheksi ja joku loukkaantuu niin luulisi, että se varamies kutsutaan kisoihin.
Toisaalta tuntuisiko se kulta ansaitulta, jos on käynyt istumassa loppuottelun penkillä jonkun muun pelipaita päällä.
Kirjosena luovuttaisin mitalin vaikka urheilumuseoon.

16.12.2008 9:46  Voi hexi ressukkaa

Kirjonen on sen verran fiksu kaveri, ettei varmasti mitalista kovasti välitäkään. Kuka jättää menemättä jos kisoihin pyydetään. TÄYSIN SAMAA MIELTÄ, että maajoukkueen puolelta ihmeellistä touhua! Olisi ollut reilua pyytää Seppälä paikalle, vaikka sitten vain vaihtoon istumaan. Kirjonen toimi aivan oikein, maajoukkueen johto täysin epäloogisesti. Mutta kuten ylempänä todettu, tärkeintä on maan menestys!

16.12.2008 9:48  Mansen kaveri

Nykkyhän on tunnetusti aina digannut Kehä III:sen tuoksuista kaikissa valinnoissaan vuosien varrella niin maajoukkue- kuin seurajoukkueurallaan, turha tästä on enempää spekuloida.

16.12.2008 9:56  jeppe

Kun kuvia katselee niin ei Kirjonen järkevänä ihmisenä niissä esiinny vaan antaa kunnian kentällä olleille. Hyvä suomi!

16.12.2008 10:17  Make

Toivottavasti Nykyllä (Oilersin entinen valmentaja) ja jojo Hexi Artevalla (Oilersin joukkueenjohtaja) on kanttia kertoa MIKSI Seppälä jätettiin kotiin ja Oilersin Kirjonen vedettiin ihan puskista tilalle. Järkevää selitystähän ei tietysti ole, mutta kertoisivat edes reilusti suosineensa tuttua Oilersin kaveria. Mitä sinne MM-turnaukseen nyt jotain Itä-Suomen seppälää kutsumaan...

16.12.2008 10:53  a&d

kateus.

tuo suomalainen kansanperinne. mutta se pitää ansaita.

16.12.2008 10:54  Nykyn logiikka

Kyseinen valinta noudattelee oikein hyvin Nykyn 'logiikkaa'.
Ennen kisoja hän sanoi, että Juho Järvinen on maailman paras maalin edessä, mutta minusta näytti siltä, että Juho joutui istumaan loppuottelun pipo päässä katsomossa.

16.12.2008 11:07  NST fan from Russia

Suomessa kateus voittaa kiimankin! Ilmeisesti nyt maailmanmestaruuskin on väärin voitettu?
Lisää treeniä vaan niin kyllä niitä maajoukkue kutsuja tulee. Maajoukkueessa pelaavat ne ketkä ovat paikan siellä ansainneet.

16.12.2008 11:07  Rise

Ei tarvittu Seppälää eikä Kirjosta maailmanmestaruuteen, joten aika turhaa lätinää.

16.12.2008 11:17  Junnu

Nää on NST:n sivut, täällä saa lätistä NST:stä. Muilla seuroilla aika vaisut blogit ja keskustelupalstat?

16.12.2008 11:19  Nykyn logiikka

Eihän kyse ole siitä onko väärin voitettu.Kyse on Nykyn 'logiikasta' ja niistä heitoista, joita hän haastatteluissa antaa.
Eikös ole loogista, jos Seppälä nimetään varamieheksi, niin hänet kutsutaan tarvittaessa joukkueeseen eikä jotain Tarmoa.
Siitäkin huolimatta maailmanmestaruus oli upea saavutus, onnea joukkueelle.

16.12.2008 11:23  Iikka Log

Juho Järvisellä oli vatsatauti, jonka vuoksi hän oli katsomossa finaalissa.

16.12.2008 11:26  ferrero

Hyvää keskustelua se on plussaa. Nämä valinnat aiheuttavat AINA keskustelua, siellä sitä täällä tätä. Joku syy valitsijoilla aina päätökseen on, kyllä sinne sopivimmat valitaan - tilanteessa kuin tilanteessa.

Ja Järvinen oli ymmärtääkseni vatsa kuralla ennen peliä - eikä pelkästä jännityksestä.

16.12.2008 11:55  Pie

Onko mahdollista, että valintaan vaikutti myös kustannuskysymykset? Seppälän roudaaminen Lappeenrannasta Tsekkeihin maksaa enemmän kuin Kirjosen Helsingistä. Jos ratkaisua tehtäessä oli jo selvää, että alustavasti pelaaja istuu varamiehenä penkillä ja pelaajien pelilliset erot marginaalisia.

16.12.2008 12:12  Jere K.

Savolaisen yrjöiltyä itsensä ulos tilalle tarvittiin pelaaja, joka pystyisi pitämään Jihden pihdeissä, ja tarpeen vaatiessa kolaamaan takahampaat irti.

Seppälä oli varamiehenä pallollisten ominaisuuksiensa takia, ei edellä mainittujen ominaisuuksien vuoksi.

16.12.2008 12:16  Ihansama

no ei mitään uutta Lappeenrannan suunnalta samaa itkua vuodesta toiseen ku oman kylän pojat ei pääse pelaa yhyy...

16.12.2008 12:17  Ihansama

Jere K: bingo! ainoo kuka tajuu asian ytimen

16.12.2008 12:23  ronbe

tämä ei tule pk-seudulta. voit vaikka jäljittää ipn. luulin, että jypifanit ovat niitä jotka seuraavat kaiken läpi puna-musta-valkolasien läpi. ja löytävät kaikesta salaliittoteoriat ja vääryydet. mutta tää menee jo yli hilseen. musta taitaa vähän tuntua, että aoa kirjottaa kaikista provosoivaan ja vähemmistö -sävyyn. ollakseen vaan eri mieltä.

tulee vahvasti mieleen tämmöinen johanna tukais-syndrooma. jossa halutaan vaan päästä framille. tavalla tai toisella.

miten näinkin selvästi salibandyn mukana elävä ja hengittävä kolumnisti voi sanoa, että "paha maku jäi suuhun" kun ruotsi kaatui aikalailla sensaatiomaisella tavalla. syöttämällä sitä myrkkyä, jota he syöttivät 2½ vuotta sitten meille? Ylpeys, tuo yksi kuolemansynneistä, ei liene hirveänkään iso synti tähän paikkaan, jossa olemme seuraavat kaksi vuotta se maailman paras salibandymaa.

en tiedä sitten olenko itse liian fanaattinen, etten vaan voi löytää näitä "huonoja puolia" voitetuista mestaruuksista. en itsekkään ymmärrä, että miksi jukka tammi joraili sen pokaalin kanssa globenin pukuhuoneissa 95. kun mies ei pelannut yhtään ottelua koko turnauksessa. mutta otettiin vaan sulanderin tilalle finaaliin luukkuveskariksi. "nallekarkit eivät mene aina tasan"

16.12.2008 12:43  Sanansa pitävä mies

Asiaa pitää todella pohtia Seppälän kannalta.Hän uhrasi useamman viikonlopun leirtyksiin keskellä parasta kesää ja sitten 'logiikka' Nykky oikein pahoitteli, kun piti sanoa muutamalle huippupelaajalle, että jäävät varamiehiksi.Ja kun tulee tilanne, että näitä varamiehiksi jätettyjä tarvittaisiin, valitaan joku Tarmo Espoosta loppuotteluun.Ja kaiken lisäksi se tapa, jolla Seppälää on kohdeltu, tuntuu tosi pahalta.

16.12.2008 12:44  A.D.

Eiköhän valinnan syy ole täysin pelillinen, aivan kuten Jere K jo tuosta aiemmin kirjoitti. Ruotsille ollaan aiemmin kovissa peleissä hävitty puolustajien fyysisyyden ja koon puutteeseen kun Ruotsin liki 190cm hyökkääjät ovat ajaneet päälle. Nytkin tuli hätä kun Ruotsi suoraviivaisti peliään. Jos pakkia olisi tarvittu olisi Kirjonen tuohon yhteen peliin ollut hyödyllisempi, Seppälä varmaan muihin peleihin.

Ei vain voi käsittää kuinka täällä itketään johdon toimia, kun se ensimmäisen kerran on tuonut mestaruuden Suomeen! Johto on sitoutunut tekemään mahdollisimman kovaa tulosta, ei miettimään sitä kenen tunteita valinnat loukkaavat. Ratkaisu oli tietysti kova, ja Seppälää (+ muita rannalle jääneitä) kohtaan tunnen sympatiaa, mutta kun Suomi voittaa mestaruuden tulisi siitä kaikkien iloita.

16.12.2008 12:48  Handels

Sanokoot kehä |||:sen sisältä ihmiset keskustelua itkuksi tai miksi tahansa, on se vaan niin että Seppälää kohtaan ei törkeämmin voi tehdä! Toinen tekee todella kovasti töitä ja ansaitsee itselleen varamiehen paikan, ja kuinkas käy, häviää paikan kuin tuhkan tuuleen jonkun valmentajien yms omalle pojalle. Nykyltä kyllä selityksia kaipaillaan, Seppälän vuoksi.

16.12.2008 13:35  itkua

Kyllä lappeenrannassa varmasti huudettiin jatkoaikamaalin jälkeen ihan siinä missä muukin suomi! Mahtava juttu maailmanmestaruus! Nyt onkin kyse vain tästä kirjonen vs. seppälä -sotkusta, ei siitä etteikö osattaisi iloita.

16.12.2008 13:39  Uuno

Onkohan kenelläkään tietoa ajankohdasta milloin tieto Savolaisen pelikyvyttömyydestä on varmistunut ja varamiehen tarve on tullut akuutiksi?
Olisikohan tässä nyt vain käynyt niin, että lentoaikataulujen pakoittama on päädytty tälläiseen ratkaisuun?

16.12.2008 13:48  jp

tuloksesta päätellen seppälää ei tarvittu

16.12.2008 13:51  Logiikka

Näköjään puoletkaan ei tajua tämän keskustelun(itkun) ydintä.

Kysymys ei ole siitä kumpi herroista on parempi tai kumpi sopii paremmin ruotsia vastaan. Miksi nimetään varamiehiä, jos heitä ei tarpeen tullen kisoihin kutsuta? Miksei Kuopion jälkeen ilmoitettu Aksulle, että "valitettavasti tällä kertaa et ole mukana". Aksu varmaan olisi ymmärtänyt. Kuten moneen kertaan todettu, oikeat miehet siellä pelasivat.

Tässä ei ole kysymys nyt siitä, että Lappeenrannassa kulta maistuu p*skalle, vaan koko maajoukkueen uskottavuudesta. Ei voi kuin ihmetellä maajoukkueen johtohahmojen toimintaa. Todella raukkamaista Akia kohtaan. Mutta Aksu tästä varmaan vähiten itkee, vaan totesi, että oikeat miehet kisoissa oli. Silti harmittaa kaverin puolesta. Toki MM-kulta (pelaamalla tai istumalla hankittu) olisi ollut kiva palkinto kahden vuoden työstä. Petteri ja kumppanit ei sitä Akille tällä kertaa suonut.

16.12.2008 13:52  Sivustakatsoja

Kyllähän Savolaisen korvaajasta Nykky ja Arteva saivat ilkeän sotkun aikaiseksi. Ei ole kenellekään mukavaa mennä kisoihin istumaan penkille ja sen tekee vain ja ainoastaan lajin takia. Ruotsin kisoissa ennen finaalin alkua Sandström ja Kirjonen möivät maajaoukkueen ylijäämälippuja Globenin ulkopuolella Artevan määräyksestä! Ei ollut sekään fiksua toimintaa joukkueenjohtajan taholta ja ei varmaan tuntunut myyjistä mukavalta. Mutta MM on kuitenkin voitettu vaikkakin vähän lottoamalla ja toivottavasti joukkueen johto vaihtuu ellei peräti valmentajakin, uusia reippaita tuulia ja pelaajia tarvitaan kotikisoissa.

16.12.2008 14:00  Herätys

Eiköhän noita lentoja lennä useemminkin kuin kerran kolmeen päivään tuota väliä, ja kustannuksia jos menee pari satkua enemmän jonkun kaverin saamiseksi muualta kuin Hesasta, niin eiköhän budjetti sen kestä :)

Edelleenkään moni itkemisestä tms syyttävä ei itse vain tajua sitä, että ei täällä mestaruutta kukaan ole missään vaiheessa itkenyt, eikä sitä, kumpi on parempi, Seppälä vai Kirjonen. Kyse nyt vain sattuu olemaan siitä, että olipahan kyseessä sitten Matti tai Teppo tai jopa Seppo, niin onpahan aivan perseestä tuo valmennusjohdon politiikka niin varamiesten valintojen/valitsematta jättämisten kuin ennen kaikkea päätöksistä ilmoittamatta jättämisten suhteen.

Vähän sama kuin hakisit duunia jostain ja jäät eka varasijalle. Kohta sen jälkeen pomo soittaa ja sanoo, että joo nyt se palkattu kaveri sairastui, että onko minkälaiset mahikset tulla duuniin. No, ei tuossa vielä mitään, mutta sitten menee vähän aikaa ja kuulet muualta, että joku toinen kaveri palkattiinkin sinun hommaan. Syynä todennäköisesti se, että tekee samoja hommia kuin sinä ja oli helpompi ratkaisu valitsijalle, mutta pointti on juuri siinä, että olis kait se nyt jollain tapaa järkevää toimintaa edes ilmoittaa asiallisesti, että "Kuules nyt Matti, me palkattiin kuitenkin Teppo, että näin tällä kertaa".

Onko nyt niin vaikeeta tajuta ihmisten sitä, mitä tässä haetaan takaa ? Nykky nyt ihmisten ilmoille ja reilusti pyytämään anteeksi ilmoittamatta jättämistä (ei siis niinkään sitä, ettei A. Seppälää valittu) ja mikäs toki estää samalla mainitsemasta perusteita, kun niitäkin moni tuntuu haluavan.

Onhan Nykky toki loistavan duunin tehnyt, eipä ole muut moiseen vielä kyenneet valmentajina Suomessa, mutta silti typerää käytöstä tämän jupakan suhteen.

16.12.2008 14:02  Koutsi

Hyvää treeniähän Seppälä on maajoukkueen mukana saanut parin vuoden ajan..

16.12.2008 14:08  Arvailuja

Kustannussyyt? Oliko Kirjonen edullisempi lennättää? Ottaako liitto syyn, eikä vika Nykyssä?

16.12.2008 14:35  Just Joo

"Prahassa puolustaja Tatu Väänänen rikkoi polvensa. Tarvittiin varamies. Paikalle kutsuttiin Saku Lehti Sveitsistä. Tämäkin vielä menee jotenkin läpi."

Rakas AOA, mitenköhän tämä voi mennä vain JOTENKIN läpi?

16.12.2008 14:35  pelmies

Kaakkois-Suomesta ollaan...ei pääkaupunkiseudulta. Tuloksista päätellen valinnat osuneet nappiin! Jere K. on varmaan oivaltanut asian oikein. Jos varamiestä ehkä olisi kentällä tarvittu, olisi rooli ollut Kirjosen tyyppiselle jätkälle. Voi olla että Seppälä esim. pallollisena parempi, mutta ne roolit ne roolit. Ja turha itkeä mistään leireistä onhan siellä moni ollut ja sitoutunut mutta kaikki ei vaan pääse itse kisoihin. marginaalit pieniä, ja jotkut pikkujutut ratkaisseet tässäkin. Ei mee aina nallekarkit tasan ja nyt Lappeenranta lopettaa itkemisen! Muuten Antin blogit on aina olleet asiaa, mutta nyt olin eri mieltä.

16.12.2008 14:48  Divari-Jyrä

Meinas itku tulla ku luki lukijoiden vastauksia. Kysymys on se miksi ylipäätänsä valitaan varapelaajia, jos niitä ei käytetä?!?!

Miksei Kirjosta (kaikki kunnia hänelle, varmasti hyvä pelaaja) pidetty maajoukkue ringissä mukana? Vai oliko hän NIIN hyvä, ettei tarvii treeniä muun joukkueen kanssa? Jos varapelaajiksi otetaan tietyn tyyppinen pakki esim. Seppälä, miksei myös otettu varapelaajaksi toisenlaista pelaajaa? Tällöin loukkaantumisen sattuessa voidaan valita se oikea pelaaja, eikä oteta sit jotain ihan ringin ulkopuolelta. Eli minusta ringin pitäisi olla niin suuri, että sieltä voidaan varapelaajista ottaa ihan mille paikalle vaan pelaaja. Kuitenkin 2v ku pyörii maajoukkueen treeneissä niin siinä odottaa sitä omaa näytönpaikkaa. Ja Seppälä on mielestäni näyttänyt taitonsa maajoukkue -peleissä. Ja varmasti on taitojensa puolesta siellä pysyvä. Noh koutsi selittäköön järjettömän valintansa.

16.12.2008 14:59  PP

Sekä valmennusjohdon toiminta että tämä helvetinmoinen valinnoista "itkeminen" - kaiken maailman blogeissa - osoittaa, kuinka nuoresta ja vielä kehittymättömästä lajista ja kulttuurista on kyse.
Menee vielä aikaa .....mutta tästä on hyvä taas jatkaa. Onnea vaan lajille ja maajoukkueelle. Aina on hienoa kun Suomi voittaa!

16.12.2008 15:06  -

Elämä on välillä paskaa ja epäreilua, ja se on vaan voi voi! Turha siitä on itkeä. Tällästä se elämä vaan on, ei mee aina asiat oikeudenmukasisesti...

16.12.2008 15:15  Uuno

Tuolla Mihan blogistahan näyttää jo löytyvän Nykyn kommentit, koskien tätä tapausta.

Lainaus: "Tieto tuli niin nopeasti. Se (aikataulu) oli minuuteista kiinni. Kirjosella oli kokemusta viime kisoista, joten valmennusjohto päätyi tähän ratkaisuun, Nykky muotoilee."

Toki olisin itsekkin Seppälälle kutsun suonut, mutta ilmeisesti matka Lappeenrannasta Helsinki-Vantaalle olisi vienyt liikaa aikaa ja tällä kertaa päädyttiin tälläiseen ratkaisuun.

Toivottavasti liittollekkin jää jälkipyykistä jotain käteen ja ottavat tästä opikseen ja neljän vuoden päästä ollaan kaikki viisampia. Tai no, eihän sitä tiedä jos kahden vuoden päästä kotikisoihin nimetään ulkomailla pelaavia varamiehiä.

16.12.2008 16:32  mj-rinki

Ne jotka huutelevat siitä, että Kirjonen otettiin varamiesten ulkopuolelta kisoihin, eivät näköjään tiedä IFF:n säännöistä. Nimittäin jos olen oikein käsittänyt Nykyn&kumppanien piti nimetä kuukausi ennen kisoja 30 pelaajan ryhmän, josta he valitsevat lopullisen kisajoukkueen. Tosta joukosta todennäköisesti 4-5 on ollut veskareita, joten kenttäpelaajia jää jäljelle 25-26. Alkuperäisen joukkueen valinnan jälkeen jäi siis 7-8 varapelaajaa ja tähän joukkoon kuuluivat niin Seppälä kuin Kirjonenkin, koska korvaavaa pelaajaa ei saa ottaa sen 30 pelaajan listan ulkopuolelta. Eli aika lähellä Kirjonenkin on ollut lopullista ryhmää mj-valmennuksen mielestä jo kuukausi ennen kisoja.

Tämä meteli on mielestäni syntynyt pelkästään sen vuoksi, että mediassa nimettiin varamiehiksi Lehti, Seppälä ja Kapanen. Tässä eivät toimittajat ole tehneet kovin kehuttavaa työtä, sillä he ovat antaneet kuvan, että varamiehiä on vain kolme. Tätä harhakuvaa tukee se, että meteliä ei noussut silloin kun Lehti otettiin Seppälän nenän edestä kisoihin (soitettiinko tällöin sitten Seppälälle ja kerrottiin minkä takia toinen pelaaja otettiin ennen häntä?), mutta heti kun nimi median tietojen ulkopuolelta nousi mukaan mj-valmennusta kritisoidaan.

Mielenkiintoista olisi tietää, että olisiko noussut samanlainen kohu jos jonkun hyökkääjän tilalle olisi otettu joku toinen kuin Kapanen?

16.12.2008 16:43  Kaverikari

Valittiinhan kisoihin Kaverikarikin:)

Miten voi miellyttää kaikkia?
On tekemättä mitään ja sekin raivostuttaa jotakuta...

16.12.2008 17:29  mediapeliäkö tämäkin?

No niin, saatiinhan tämäkin juttu median viaksi! Toimittajat tekee juttunsa tiedotteen mukaan. Todennäköisesti siinä ei ole ollut kuin nuo kolme nimeä, joten ....

16.12.2008 17:55  Ilo irti!

Voidaanko nyt saatana kerrankin olla kansana yhdessä onnellisia eikä taas kaiveta tätä ikuista kateus syntiä esille tässäkin tapauksessa! Herran jestas... eiköhän tää kannu kuulu jokaiselle meille ees vähän..

16.12.2008 18:09  Jesse

Totta kai jokainen suomalainen salibandyfani iloitsee MM-kullasta! Ei tässä siitä ole kysymys. Kullasta iloitaan, mutta maajoukkuejohdon toimia voi silti kritisoida, vaikkei se MM-kultaa heilauttanutkaan.

Jere Kaistinen totesi aivan oikein, että Kirjonen otettiin varalle, jos tarvitaan ruotsalaishyökkääjien väkivaltaisia torppaajia. Ei tarvittu edes tappiotilanteessa 4-6.

Seppälä ei ole torppaaja, hän on taito- ja vauhtipeluri. Viimeisen Salibandylehden ihan oikean asiantuntijahaastattelun mukaan liigan kolmanneksi pelottavin laukoja.

Minkä hiton takia Nykky ja Arteva soittivat Kirjoselle? Oikea vastaus on lyhyesti: Oilers. Niin pikkumaista tää homma on vielä mj-tasollakin.

16.12.2008 19:21  Ansu

Jää eläkkeelle Nykky!!!

Vaikka kultaa tulikin ja aivan ihana oli olla paikan päällä katsomassa, niin Aksun puolesta on suru.
Kirjonen nakotti istua penkillä ja arvatkaapa, mitä luki paidan selässä?? Kapanen. Että pikkusen puskista tullut.

Nykyltä ja koko johdolta alaarvoista touhua valintaprosessin lopussa.
Tarmona mitalin lahjoittaisin tosiaankin urheilumuseoon.

Aksulle tsemppiä ja peli-intoa. Sinun nopeaudestasi ja kovasta kudistasi olemme saaneet nauttia täällä toisesessakin idän kaupungissa.

Nykyn ja kumppaneiden touhu ihmetyttää. On jo aika tosiaan antaa tilaa johdolle, joka seisoo sanojensa takana. Ahtiainen tai Kettunen hyvä vaihtoehto.

2 vuotta sitten hävisimme kullan siihen, että mukana piti olla pirusti Oilersin ukkoja. Nyt piti saada ainakin mitalli muutamalle, vaikka taidot ei kaikilla pelille riitä.

"piiri pieni pyörii, oilers siinä hyörii. "

Mutta kuitenkin Kiitos pelaajille mm-kullasta.
Te teitte duunin ja peli oli hieno.

16.12.2008 19:39  Nipa

Terveiset pk-seudulta. Ehkä spekulointia voi helpottaa sillä, että:
- Nykyn peluuttamisessa ja valinnoissa ei koskaan ole ollut mitään logiikkaa
- Nykky ei puhu eikä selittele pelaajille mitään.

Mutta mikä tärkeintä: Suomi on maailmanmestari ja siitä onnittelut niin Nykylle kuin koko jengille - myös Kirjoselle!

16.12.2008 20:32  Maalaispoika

Minulla on aivan sama ketä on ollu joukkueessa tai ei.
Mestaruus tuli!!!

16.12.2008 22:46  Tsädi

A.D.lle, ei sillä johdolla ollut mitään tekemistä mestaruuden tuomisessa. Pelaajat sen toi. Tarpeeksi häviää, niin Suomalaisella sisulla se tuotiin. Aivan sama, vaikka siellä olis ollut Joulupukki valmentajana, niin mestaruus olis tullut. Masentavaa tässä on se, että Nykky saa 2-vuotisen sopimuksen mestaruuden myötä. Aijai jai...
Ja vielä: Seppälä olis pitäny olla kisoissa, Savolainen varalla.

16.12.2008 23:19  Mie oon muualta

Onhan se sanomattakin selvää että on tapahtunut kotiinpäinvetoa.
Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun pääkaupunkiseudun pelaaja ohittaa valinnoissa muualta Suomesta olevat pelaajat.
Kyllä jäntti on näin.

16.12.2008 23:35  Maalaispoika

Mielipiteitä tuntuu riittävän tässä asiassa, varsinkin niiltä jotka eivät ko asiasta ja salibandystä mitään ymmärrä. Valmentajalla ja joukkueen johdolla oli oikeus valita tilanteeseen sopiva varamies nimetyistä kymmenestä pelajasta ja niin he nytkin tekivät, mikä siinä meni väärin? Joku minulle tuntematon Arponen itkee oman seuransa pelaajan puolesta, säälittävää. Seppälä on arvostettu pelimies ja varmaan ymmärtää valmentajan ratkaisun ainakin asiaa harkittuaan. Lisäksi tämä Arponen laittaa kyseessä olevat pelaajat (Seppälä ja Kirjonen) paremmuusjärjestykseen 10 - 0, siihen pystyy vain nuija tai sitten tosinuija! Jossain susirajan häntäpään joukkueessa pelaa Arponen niminen pelaaja, toivottavasti ei sukua "asiantuntija" Arposelle? Tai voi hänestä silti tulla kelpo pelimies... Perusteetonta on sanoa että Nykky suosisi Oilersia, taisi SSV:stä olla 7 pelaajaa joukkueessa? Yleensä menestyneestä joukkueesta valitaan menestyneet pelaajat, tosin en tiedä miten herra Arpanen valitsisi?

16.12.2008 23:49  Säbäfani,tre

Mä en lähde arvosteleen valmentajia enkä valmennusjohtoa enkä vertaileen pelaajia toisiinsa koska iloitsen mestaruuden johdosta.Totuus on kummiski se että koko joukkue ansaitsi mestaruutensa todellakin,myös ne jotka istu katsomossa tai penkin päässä.
Tunnen myötätuntoa Seppälän puolesta ja toivon että asiasta ottaa joku vastuun.
Toivotan Aksulle menestyksellistä loppukautta !

17.12.2008 7:35  Kapteeni Ruoska

Ainahan sitä joku on tyytymätön maajoukkuevalintoihin - meidän iskä on parempi kuin teidän iskä. Se että sanotaan yhtä ja tehdään toista onkin sitten eri asia. Kuka sitten tietää asioiden todellisen laidan - kuka värittää kirkkaammilla tusseilla. Mielestäni on kuitenkin naurettavaa väittää, että päätöksiä tehtäisiin hyvä veli meiningillä.

17.12.2008 8:08  VOimia Aki koit pärjätä

Ehkä se vastaa on siinä kaulassa killuva mitalli. JOO Aksulille paljon nyt vaan hei voimia ja varsinkin teille kaikille lappeenrantalaisille netti velhoille, koittakaa jaksaa kun suomi on maailmanmestari. Loistava juttu muuten et se Aki Seppälä ei ollu siellä koheltamassa ei välttämättä ois tullu maailmanmestaruutta. Muistan muuten tää sama keskustelu käytiin 2003 nuorten kisojen aikaan kun joku Nst:n supermies jäi pois kisakoneesta tai jostain leireiltä niin kyllä sieltäkin vaan napsahti maailmanmestaruus. Ja tiedän että siellä oli teidän kaksi iki omaa poikaa voittamassa kyseistä mestaruutta. ja jos se Aki Seppälä on niin loistava pelaaja niin miksi nst on sarjataulukossa niin alhaalla ja oilers johtaa liigaa :D mun mielestä aki seppälä on loistava pelaaja mutta teillä siellä nst suunnalla on tapana tuijottaa kaiken maailman juoksu testejä ja kaikenmaailman lämäri tutkia kuka on paras. Mun mielestä se Aki "supermies" Seppälä ketä nyt jäi ilman maailmanmestaruutta ei todellakaa olisi kuulunut kentälle tossa finaalissa koska sen pelityyli on mielestäni todella koheltava ja epävarma.. hyvä tsemppi sillä on mutta suomihan voitti ja vielä millä tavalla. JEEE mäki haluun maailmanmestaruuden. Mitä helvettiä savolainen teki jengissä ? tai jouni vehkaoja tai miks lauri kapanen ei ollu? tai miks juho järvistä ei lähetetty kotiin ja laitettu bumerangilla ketä vaan vaikka nst pelaajista sinne istumaan oltais saatu kaupungintalolle kakku kahveet:) niin turhia spekulaatioita et huhu suomi on maailmanmestari thats it! Joo niinhän se on että petteri nykky katsoo ensin omat vanhat peli kaverit läpi ja sitten vasta vilkastaa sinne lappeenrannan suuntaan.

17.12.2008 9:05  !

Josban "iso kala" asia tulee mieleen!

17.12.2008 9:22  Stadista

On karannu vähä tää keskustelu. Lähtökohta oli kait se, että NST-läiset ja ehkä Aksukin tunsi tulleensa oudosti syrjäytetyiksi viime hetkellä. Ja sehän on fakta.

No nyt on löytyny selityksetki. Varamiehiä olikin oikeesti vissiin kymmenen, ei vaan Aksu. Ja viime kiireessä Nykky ja Arteva otti listalta tutun kundin Taren, jos ois tarvittu tappelijaa ratkaisuhetkille.

On kuulemma jo Aksullekin homma selitetty.

Nää keskustelut itkemisestä voi jättää omaan arvoon. Kyllä teillä nst:ssä on oikeus puolustaa omia pelaajia ja omia näkemyksii.

BST:n blogia on ihan kiva lukea, täällä Stadissaki.

17.12.2008 10:55  mj-ringille

Kyse onkin siitä, että Seppälä kävi läpi rankan leirityksen ja Kirjonen ei.
Eikös logiikka mene niin, että jos Kirjonen olisi parempi kuin Seppälä, niin Kirjonen olisi valittu leiritykseen.

17.12.2008 12:25  turhaa lätinää

taitaa olla niin että kaikilla on asiasta jotain sanottavaa. joten eiköhän anneta asian jo olla. selvittäköön osapuolet keskenään asiat jos jotain selvitettävää on ja veikkaan että pointti on kyllä kaikille jo tullut selväksi ja siitä varmaan opitaan taas.



mitä enemmän täällä lätistään asiasta tietämättä kuitenkaan kaikkea aiheutetaan enemmän harmia kuin hyötyä kenellekään osapuolista. (Seppälä, Kirjonen, Nykky)

17.12.2008 12:32  Varma tieto

Nykky muuten ei valitse Seppälää seuraavaan maajoukkueeseen, ei varmasti. Saatte nähdä.

Ei se kyllä uskalla valita Kirjostakaan?

17.12.2008 13:19  Edelliselle

eiköhän ole kuitenkin liian aikaista puhua ens joukkueesta. Seppälä ja monet nyky joukkueesta ehtii laittaa tennarit naulaan ennen ens kisoja. ja mun silmään ei ole ainakaan sattunut että Nykky olisi edes valitsemassa ens kisojen Joukkuetta.

Jännää on nähdä kuinka monen pelaajan nälkä on tyydytetty ja moniko tekee ens kaudella sopimusta yhdenkään liiga porukan kanssa. (ellei sitten tule tilannetta että saisi pelata täysin ammattilaisena)

17.12.2008 15:39  laji

Ettei vaan unohtus ni kukas tään kateuden kirvoittaman paskanjauhannan taas aloittikaan - kuuluisa AOA - LPR:n lahja koko Suomen salibandylle, ja vähän muullekin - ilman palautusoikeutta!

17.12.2008 16:27  JooJoo - Tre

En ymmärrä miten maassa nimeltä Suomi voidaan olla mieltä, että väärin voitettu maailmanmestaruus.

Hasta la Vista nyt kaikki. Vapaapalokunta-ajoilta tulee mieleen, että väärin sammutettu.

Kiroillahan ei saa. Haistakaa silti paska. Suomi on maailmanmestari. Joukkue sellaiset voittaa. Muistakaa syödä Joulukinkkua ettei hammas lohkea. Neljällä joukkueella tämän päivän loorassa on mahdollisuus voittaa. Miksi hemmetissä itkeä parista pelaajasta. Juppas jaapas joopas juttua riittäisi joka ainoasta Suomen Säbän tasolla pelaavasta liigajoukkueesta. Naurettavaa.

17.12.2008 18:29  Moukku

Kyllähän se homma vaan niin oli, että taustat tämän kutsun ratkaisi. Nykky, Jäntti ja Arteva mj:n johdossa, niin eipä siinä tarvitse muita jakolaskuja suorittaa. Hyvävelisysteemi toimii muuallakin hemmetin hyvin.

Muutenkin Nykky & co luottanut samoihin naamoihin jo iät ja ajat.

Miksiköhän ne edes Seppälälle tekstaili? Vittuillessaan kai...

17.12.2008 20:47  Morkku

Haukkukaa vaan NST:n Blogia ja Arposta, mutta minkä muun salibandyseuran sivuilla ihan oikeesti käydään keskustelua - mistään asiasta? Täällä on NST-näkökulma. Selvää luetun ymmärtämisen vaikeutta muutamilla kirjoittajilla. Ei kai kellään ole kysymys MM-kullan vähättelystä, vaan siitä että joukkueen viime hetken rekrytoinnit olivat lievästi sanoen omituiset. Mj-johto voisi muuten reilusti kertoa keitä kaikkia Prahaan lauantaina lennätettiin.

17.12.2008 20:54  Lähikauppias

Olisko Aksun pitänyt tehdä "jalkaset" ja matkustaa Prahaan omalla kustannuksella ja pokata muina miehinä kultamitali kuten teki Juhani Jalkanen (Erä) marraskuussa 2003 nuorten MM-kisoissa samaisessa Prahan kaupungissa. Ei pelannut yhtään ottelua, mutta oli mitalienjakojonossa siinä missä muutkin joukkueeseen nimetyt. Saman teki Kirjonen (Oilers) - tosin liiton kustantamana.

17.12.2008 21:06  morkulle

lensin itse tsekeihin ja näkyi samalla lennolla olevan Korhola... luulin että olisi turistina. nyt sitä jo epäilen

17.12.2008 21:20  AOA

Kommentteja 66 vajaan kahden vuorokauden aikana. Ei huono. Blogeja kirjoitetaan mielipiteiden esittämisen takia ja keskustelun aikaansaamiseksi.

Korholan Henkan kutsumisesta ja matkustamisesta kuulin minäkin tänään illalla. Ihan ymmärrettävää, jos useampi pelaaja on vatsataudissa. Varamiehiä tarvitaan.

Mutta edelleen ihmettelen sitä, että Aki Seppälää ei tarvittu. Keitähän kaikkia Prahaan lauantaina lensi?

18.12.2008 10:18  JooJoo - Tre

Siis mitä lähikauppias?
Juhani Jalkanen oli aikanaan Tapanilan Erä 85 loistavan junnuikäluokan joukkueenjohtaja, eikä kuulunut varsinaineen Nuorten Suomi-MM joukkueeseen. En muista oliko edes joukkueen johtotehtävissä mukana. Eräläisiä oli joukkueessa tosin pitkä lista. Samat sällit pelaavat tänään Mosalla isommissa äijissä. 85 ikäluokan koutsi oli muuten Eriksson, eikä Jalkanen pelannut maalissa. Maalissa pelasi muuan Ihme. Mutta mitä tuo juttu tähän tapaukseen liittyy?

Lajikulttuurimme on edelleen näemmä hieman pientä. Lukekaa, mitä mieltä Ruotsi oli omasta maajoukkueestaan. Mutta eivät hekään alistu kaiken soopan puhumiseen.

18.12.2008 13:54  Miha

Pienenä korjauksena.

Juhani Jalkanen oli 3. maalivahti kisoissa. Kotiinjääväksi varamieheksi nimetty. Hänen isänsä oli Erän kasivitosten joukkueenjohtajana, ja sittemmin ilmeisesti myös 88 joukkueen mukana. Ei ollut NMJ:n toiminnassa millään tavalla.

Lähikauppiaan tarina on ihan tosi ja lihaa luiden ympärillä pääkalloblogissa. Olin nimittäi tämän ko. kaverin matkaseurana Prahassa. Aina finaaliin asti. Innostuin kirjoittamaan aiheesta, kun se tuli täällä esille.

Se on kyllä totta, ettei tuo asia liity tähän tapaukseen. Kuten ei liity itseasiassa puolet kommenteista, joita on tullut :)

18.12.2008 17:55  Muistelija

JooJoon muistelema Erän junnujen jojo oli Jyrki Jalkanen, joka nykyisin on Erän A-junnujen jojo. Poika oli Juhani Jalkanen joka ei taida nykyisin pelata enää missään.

Kyllähän tuo tapaus sikäli liittyy aiheeseen, että Aksukin olis voinnu lentää Prahaan, katsoa finaalin ja pokkana kävellä sitten palkintojenjakoon. Osallisuutta mestaruuteen oli jopa enemmän kuin maalivahti Jalkasella, joka ei tainnu pelata edes yhtään nmj:n peliä ennen MM-turnausta. Mutta haki silti MM-kultamitalin "kotiin".

19.12.2008 7:56  JooJoo - Tre

Kiitos Miha, päässä viiraa joskus kun vanhoja muistaa. Jalkanen oli hyvä koutsi Erän tasolla, mutta Inha on maailmanmestari.

Minä itse lautan nyt kirjan kannet kiinni. Toki Seppälä olisi ehkä mitalin ansainnut, vaikka ei pelannutkaan. Jukka Tammi on myös maailmanmestari, joka aukoi pelkkää luukua aikanaan.

Tärkeintä on kuitenkin mielestäni muistaa muutama juttu. Suomi on Salibandyn maailmanmestari. Jokainen projektissa edes sivuavasti mukana ollut tietää, mitä itse on tehnyt, ja osaa siltikin pitää omatuntonsa kunnossa. NST on yksi perinteisimmistä seuroista Suomessa, ei kai kukaan lähde pelkän seuranimen mukaan katsomaan mitä tapahtuu? Silloin jotain ei ole ihan kasetissa.

Nyt ainakin Nääsvillen JooJoo laittaa osaltaan pisteen asialle. Sen toki voin sanoa aivan rehellisesti, että Seppälä, Tirsanen, Väänänen jne. täyttävät paikkansa.

Pyydän anteeksi, jos olen jotain kommenteillani loukannut.

19.12.2008 12:04  Niitti

Jos Seppälä olisi valittu Lehden sijaan Väänäsen korvaajaksi, niin Suomihan olisi voittanut finaalin jo varsinaisella peliajalla. Sehän on päivän selvää.
Siitä paikasta mistä Lehti laukoi tolppaan, olisi Seppälä varmasti laukonut voimalla pallon reppuun. Ellei jopa verkon läpi.

22.12.2008 11:47  no voi sun

toivottavasti ne ottaa sit ens kisoihin seppälän sinne penkille istuu ni nst:kin saa mitalin... sitähä täs kai ois haluttu? nst pelaajalle säälimitali?

22.12.2008 13:30  Ei sääliä

NST:ssä ei tunneta sääliä. Edellinen kirjoittaja ei ole tajunnut asiaa. Kysymyshän oli maajoukkueen johdon oudoista pelaajavalinnoista. Nyt niistä kärsi Seppälä.

23.12.2008 10:22  Huh

Kyllä jokainen säbäfani iloitsee nyt mestaruudesta eikä mieti liiton toimintaa tai yksilöllistä etua. Luulisi, että Lappeenrannassakin keskityttäis olennaiseen. Tuskin joukkueesta lynkattu haluaa mainettaan tällaiseksi oman edun tavoittelija nillittäjäksi...

24.12.2008 9:32  voittaja

oisin itte koutsina voittanu kaikki salibandyn mm-kisat. Ei ois Ruotsilla yhtään mestaruutta vielkään.

25.12.2008 1:59  lamäri

seppälä vetänyt pallon verkon läpi ja millähän laukauksella

27.12.2008 20:15  säbis

Tässä ku eräät o spekuloinu et mitä savo teki joukkueessa nii kattokaapa puolustajien pistepörssin kärkeen. Taitaapi savo olla ykkönen ja seppälä jossain kaukana perässä

28.12.2008 16:32  Säbikselle

Johtuupi siitä, että NST:llä on monta hyvää puolustajaa ja Trackersilla vain tää Savolainen. Huomasitko miten päättyi peli NST-Trackers?

17.2.2009 10:28  amis

kylc kirjone on parempi.


Kommentoi kirjoitusta

Kommentti:*

Nimi:*

Kotisivun osoite: